Kreativnost in glasba – Broken Social Scene (reobjava)

Precej pozno, vem. Na Broken social scene sem postal pozoren šele pred nekaj leti. Tri leta bo, kar sem naletel na blog Richarda Floride, avtorja The Creative class, ki je povezoval inventivnost glasbene scene s kreativnostjo in tehnološko inovativnostjo okolja. Florida je s kolegi preučeval 31 ameriških glasbenih regionalnih klastrov in razvil tezo, da okolja, kjer je glasbena scena zelo inovativna, generirajo širšo družbeno kreativnost. Po eni strani, ker »scena« širi skupne vrednote v okolju glede vzorcev obnašanja in potrošnje. Po drugi strani pa, ker »scena« na enem mestu združuje vrhunske talente, sofisticirane potrošnike, kulturne trendseterje, ekonomsko infrastrukturo in forum za predstavitve ter seveda poslovneže, ki v sceni vidijo svojo poslovno priložnost. In ko se scena krepi, privablja vedno nove talente in kapital, kar iz scene naredi glasbeni in poslovni klaster. *

Tovrstne povezave med lokalno sceno, splošno kreativnostjo ter tehnološko inovativnostjo in gospodarskim razvojem je Florida s kolegi denimo odkrival v povezavah med Motown sceno in avtomobilsko industrijo v Detroitu, med eksperimentalnim rockom San Francisca (Grateful Dead, Jefferson Airplane) ter kasnejšim razvojom Silicon valleyja in Appla, med grunge sceno Seattla (Nirvana, Pearl Jam) ter Microsoftom in Amazonom itd. V večini primerov je kavzalnost med razvojem glasbene scene in tehnološkim in gospodarskim razvojem sicer zabrisana, saj ni jasno, kaj poganja koga. Toda dejstvo je, da gre tako pri glasbeni sceni kot pri tehnološki sferi za dokaj podobne vzorce razmišljanja in obnašanja in da eno poganja drugo. Delno s podobnimi vzorci obnašanja in delovanja, saj inovativnost nujno temelji na eksperimentiranju in pomikanju meja znanega. Delno pa seveda s kapitalom, ki se koncentrira v tovrstnih klastrih.

No, Florida je tovrstno glasbeno sceno razkrival tudi v treh kanadskih mestih. V Torontu okrog Feist in Broken social scene, v Montrealu okrog Arcade Fire in v Vancouvru okrog The New Pornographers. Seveda sem takoj snel glavne albume in se na hitro zaljubil v Broken social scene. Broken social scene je indie rock skupina z zelo eklektičnim glasbenim izrazom. Njeno godbo običajno označujejo kot baročni pop, art rock in dream pop. Zanimivo pri Broken social scene, pa je predvsem to, da gre za zelo dinamično in fluidno glasbeno združbo, ki ju ob ustanoviteljih Kevinu Drewu in Brendanu Canningu sestavlja med 6 in 19 glasbenikov, od katerih vsi po vrsti furajo svoje lastne solo ali skupinske projekte, težko bi vse našteli na prste rok in nog. Zberejo se ob snemanjih ali na koncertih, kjer spet sestavijo neko novo timsko kombinacijo in naredijo performance. Preprosto rečeno, zdi se, da rockovska glasbena scena Toronta diha v ritmu prosto delujočih članov Broken social scene, kar seveda sprošča velike količine energije in deluje kot epicenter lokalne glasbene kreativnosti. Ki pa seveda nadgrajuje že vrojeno stoletno multikulturno esenco Toronta.

Mene je v godbi Broken social scene začaral predvsem glasbeni drive, ki ga pričara njihova multiinstrumentalna in eklektična glasbena kulisa. Nekaj, kar me vsrka kot vrtinec, me zarola in dvigne ter me tam drži začaranega. Podobno temu, kar začutim, ko ujamem natanko »pravi« veter v jadra in na krmilu začutim energijo, nakar jo poskušam ojačevati in zadrževati na vrhuncu, in nikoli več spustiti. Težko opišem. Verjetno se tako počutijo surferji, ko zajahajo »pravi« val ali paragliderji, ko zajahajo pravi vzgornik.

Nima smisla razlagati. Predlagam, da poslušate Shampoo Suicide, Cause = time, Almost crimes, Love and Mathematics s prvih dveh albumov in meni najljubši s predzadnjega albuma 7/4 Shoreline in It’s All Gonna Break. Predlagam, da si na Youtube ogledate in preposlušate njihove albume.

No, dva dni nazaj sem v Vancouvru naletel na njihov še vroč četrti album Forgiveness Rock Record, ki je izšel 4. maja. Zvočni drive Broken social scene je zapolnil dobrih 900 km poti preko Rocky Mountains. Skale, sneg, nobenega radijskega signala, le hropeči kamioni in World Sick, Meet Me in the Basement, Sweetest Kill itd. Kakšnih trinajstkrat preposlušan. Priporočam. (In verjetno je odveč dodati, da naj vas morbidnost naslovov ne zavede)

______

* Prvič objavljeno 14. maja 2010

%d bloggers like this: